Najnowsze zmiany w kodeksie pracy
Najnowsze zmiany w kodeksie pracy
W dniu 26 kwietnia 2023 roku weszło w życie szereg zmian w Kodeksie pracy. Zmiany te wprowadzają do prawa pracy postanowienia dyrektywy Work-life balance. Poniżej opisaliśmy poszczególne zmiany.
Odszkodowanie za dyskryminację
Wprowadzenie odszkodowania za dyskryminację pracownika w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę – art. 18e par. 3
Umowa o pracę
Możliwość przedłużenia umowy o pracę na czas próbny o czas urlopu i inne usprawiedliwione nieobecności. Doprecyzowano czas trwania umowy na czas próbny (1, 2 mc) oraz możliwość jej przedłużenia – art. 25 par 2(1) – 2(3)
Wyraźna możliwość zawarcia umowy o pracę z kilkoma pracodawcami, chyba że zawarto umowę o zakazie konkurencji albo odrębne przepisy stanowią inaczej – art. 26(1)
Umowa o pracę musi zawierać adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby – adres zamieszkania – art. 29 par. 1
Obowiązki informacyjne pracodawcy
Rozszerzono obowiązki informacyjne pracodawcy – art. 29.
Pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej:
nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, co najmniej o:
- obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
- przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
- przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
- zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
- w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
- w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
- innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
- wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
- obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
- prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
- układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji,
- w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy;
Pozostałe obowiązki informacyjne pracodawcy
Pracodawca informuje pracownika nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę; nie dotyczy to przypadku, w którym pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego.
Informuje on także pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o zmianie adresu swojej siedziby, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby – adresu zamieszkania, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zmiany adresu.
W ten sam sposób pracodawca powiadamia o zmianie warunków zatrudnienia a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi.
Zmieniono zakres informacji o warunkach zatrudnienia przed wyjazdem pracownik do pracy poza granicami kraju – art. 29(1)
Przed wyjazdem pracownika do pracy lub w celu wykonania zadania służbowego poza granicami kraju na okres przekraczający 4 kolejne tygodnie pracodawca przekazuje pracownikowi dodatkowo informacje w postaci papierowej lub elektronicznej o:
- państwie lub państwach, w których praca lub zadanie służbowe poza granicami kraju mają być wykonywane;
- przewidywanym czasie trwania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju;
- walucie, w której będzie wypłacane pracownikowi wynagrodzenie w czasie wykonywania pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju;
- świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych związanych z wykonywaniem pracy lub zadania służbowego poza granicami kraju, jeżeli takie świadczenia przewidują przepisy prawa pracy lub wynika to z umowy o pracę;
- zapewnieniu lub braku zapewnienia powrotu pracownika do kraju;
- warunkach powrotu pracownika do kraju – w przypadku zapewnienia takiego powrotu.
Informacje o zatrudnianiu przez pracodawcę – art. 94(2)
Pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o:
- możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy;
- możliwości awansu;
- wolnych stanowiskach pracy.
Wprowadzono wniosek pracownika o zmianę warunków zatrudnienia – art. 29(3)
Pracownik zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy może raz w roku kalendarzowym wystąpić do pracodawcy z wnioskiem, złożonym w postaci papierowej lub elektronicznej, o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, w tym polegające na zmianie rodzaju pracy lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy. Nie dotyczy to pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na okres próbny.
Pracodawca udziela pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej odpowiedzi na wniosek biorąc pod uwagę potrzeby pracodawcy i pracownika, nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania wniosku; w razie nieuwzględnienia wniosku pracodawca informuje pracownika o przyczynie odmowy.
Przyczyny rozwiązania umowy na okres próbny
Jeżeli pracownik uważa, że przyczyną rozwiązania umowy o pracę na okres próbny za wypowiedzeniem albo zastosowania działania mającego skutek równoważny z rozwiązaniem umowy o pracę było jednoczesne pozostawanie w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesne pozostawanie w stosunku prawnym innym niż stosunek pracy, lub dochodzenie udzielenia informacji lub skorzystanie z praw, o których mowa w art. 9413, może, w terminie 7 dni od dnia złożenia oświadczenia woli pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny za wypowiedzeniem albo zastosowania działania mającego skutek równoważny z rozwiązaniem umowy o pracę, złożyć do pracodawcy wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej o wskazanie przyczyny uzasadniającej to rozwiązanie umowy o pracę albo zastosowanie działania.
Pracodawca udziela pracownikowi odpowiedzi na wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni od dnia złożenia przez pracownika wniosku.
Szkolenie pracownika – art. 94(3)
Doprecyzowano, że szkolenia na które kierowany jest pracownik odbywają się na koszt pracodawcy.
Nadto, czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.
Art. 94(3) k.p.
Dodatkowe przerwy w pracy – art. 134
Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:
- wynosi co najmniej 6 godzin – pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
- jest dłuższy niż 9 godzin – pracownik ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;
- jest dłuższy niż 16 godzin – pracownik ma prawo do kolejnej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut.
Przerwy wliczane są do czasu pracy.
Art. 134 k.p.
Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej – art. 148(1)
Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.
Art. 148(1) k.p.
Urlop opiekuńczy – art. 173(1) – art. 173(3)
Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy, w wymiarze 5 dni, w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Za członka rodziny uważa się syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka.
Urlopu udziela się na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie nie krótszym niż 1 dzień przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu.
We wniosku wskazuje się imię i nazwisko osoby, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych, przyczynę konieczności zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia przez pracownika oraz w przypadku członka rodziny – stopień pokrewieństwa z pracownikiem lub w przypadku osoby niebędącej członkiem rodziny – adres zamieszkania tej osoby.
Ochrona pracownika w związku z rodzicielstwem – art. 177
W przypadku złożenia przez pracownika wniosku o urlop macierzyński, ojcowski albo rodzicielski ochrona pracownika zaczyna obowiązywać:
zaczyna obowiązywać na:
- 14 dni przed rozpoczęciem korzystania z części urlopu macierzyńskiego oraz części urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
- 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu rodzicielskiego albo jego części;
- 7 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu ojcowskiego albo jego części.
Ochrona pracownicy w ciąży i w czasie urlopu macierzyńskiego przed rozwiązaniem umowy o pracę zostaje rozszerzona na pracowników korzystających z urlopu ojcowskiego i rodzicielskiego.
Zakaz zatrudniania pracownika w godzinach nadliczbowych, porze nocnej, delegowania poza stałe miejsce pracy i stosowania przerywanego systemu pracy rozszerzono na pracowników wychowujących dziecko do lat 8 (było do lat 4) – art. 178
Wnioski pracownicy związane z urlopem macierzyńskim mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej.
Urlop rodzicielski – art. 182(1a)
Wydłużono okres urlopu rodzicielskiego z 32 do 41 tygodni, a z 34 do 43 tygodni. Z tym że każdemu z rodziców przysługuje wyłączne prawo do 9 tygodni tego urlopu, bez możliwości jego przeniesienia na drugiego pracownika.
W niektórych przypadkach urlop może wynosić odpowiednio 65 i 67 tygodni (urodzenie dziecka niepełnosprawnego).
Z urlopu rodzicielskiego mogą jednocześnie korzystać oboje pracownicy – rodzice dziecka. W takim przypadku łączny wymiar urlopu rodzicielskiego nie może przekraczać ww. wymiaru.
Doprecyzowano, że urlop rodzicielski może być udzielony jednorazowo albo najwięcej w 5 częściach.
Wnioski pracownika związane z urlopem rodzicielskim mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej.
Wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego w związku z pracą w trakcie jego trwania – art. 182(1f)
Zmianie ulega wymiar urlopu rodzicielskiego z 64 do 82 tygodni oraz z 68 do 86 tygodni. A w przypadku urodzenia dziecka niepełnosprawnego odpowiednio do 130 i 134 tygodni.
Urlop ojcowski – art. 182(3)
Skrócono okres, w którym pracownik-ojciec może skorzystać z urlopu ojcowskiego z dotychczasowych 24 miesięcy od urodzenia dziecka do 12 miesięcy.
Wnioski pracownika związane z urlopem ojcowskim mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej.
Art. 182(3) k.p.
Urlop w razie adopcji dziecka lub przyjęcia dziecka na wychowanie – art. 183
Wydłużono okresy urlopu rodzicielskiego, jaki mogą uzyskać osoby, które wzięły dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza. W zależności od okoliczności dodatkowych, urlop ten będzie wynosił od 41 do 67 tygodni.
Wnioski pracownika związane z urlopem rodzicielskim mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej.
Art. 183 k.p.
Urlop wychowawczy
Wnioski pracownika związane z urlopem wychowawczym mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej.
Obniżony wymiar czasu pracy – art. 186(7)
Doprecyzowano, że w przypadku skorzystania przez pracownika z części urlopu wychowawczego pracownik ten może korzystać z obniżonego wymiaru czasu pracy, przez okres odpowiadający pozostałemu do wykorzystania wymiarowi urlopu wychowawczego, nie dłużej jednak niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 rok życia.
Korzystanie z obniżonego wymiaru czasu pracy nie obniża wymiaru urlopu wychowawczego.
Art. 186(7) k.p.
Elastyczna organizacja czasu pracy – art. 188(1)
Pracownik wychowujący dziecko, do ukończenia przez nie 8 roku życia, może złożyć wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej o zastosowanie do niego elastycznej organizacji pracy. Wniosek składa się w terminie nie krótszym niż 21 dni przed planowanym rozpoczęciem korzystania z elastycznej organizacji pracy.
Za elastyczną organizację pracy uważa się pracę zdalną, system czasu pracy, o którym mowa w art. 139 (przerywany czas pracy), art. 143 (skrócony tydzień pracy) i art. 144 (praca weekendowa), rozkłady czasu pracy, o których mowa w art. 140(1)(ruchomy czas pracy) lub art. 142 (indywidualny rozkład czasu pracy), oraz obniżenie wymiaru czasu pracy.
Pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o uwzględnieniu wniosku albo o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku, albo o innym możliwym terminie zastosowania elastycznej organizacji pracy niż wskazany we wniosku, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
Art. 188(1) k.p.