Zakładamy spółkę cywilną
Zakładamy spółkę cywilną
I. Czym jest spółka cywilna
Spółka cywilna stanowi najprostszą formę dążenia do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez kilka podmiotów (wspólników). W odróżnieniu od spółek handlowych nie jest ani osobą prawną (jak spółka z o.o. oraz spółka akcyjna), ani tzw. niezupełną (ułomną) osobą prawną (jak pozostałe spółki handlowe).
Spółka cywilna jest uregulowaną w Kodeksie cywilnym (art. 860 – 875 k.c.) umową zawieraną pomiędzy samodzielnymi przedsiębiorcami. Spółka nie posiada zatem zdolności prawnej oraz zdolności do czynności prawnych, nie może być również podmiotem praw i obowiązków (za wyjątkiem podatkowych oraz z zakresu ubezpieczeń społecznych). W obrocie gospodarczym występują wspólnicy spółki nie zaś sama spółka – prawa i obowiązki obciążają co do zasady wspólników, a mienie przez nich nabywane staje się przedmiotem ich wspólności ustawowej.
Spółka występuje, jako samodzielny podmiot wyłącznie na gruncie:
- prawa podatkowego – jest płatnikiem podatku od towarów i usług, podatek dochodowy opłacają natomiast wspólnicy samodzielnie. Spółka posiada zatem odrębny od wspólników numer NIP, VAT oraz REGON,
- ubezpieczeń społecznych – spółka cywilna jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne jej pracowników.
II. Etapy tworzenia spółki cywilnej
Celem rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej należy dokonać poniższych czynności:
- zawrzeć umowę spółki – na temat konstrukcji umowy zobacz artykuł pt. „Co powinna zawierać umowa spółki”,
- odprowadzić podatek od czynności prawnych – umowy spółki,
- dokonać rejestracji/aktualizacji danych wspólników (w Ewidencji Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym) – na temat rejestracji wspólników w EDG zobacz artykuł pt. „”Razem i osobno”,
- zgłosić spółkę, jako podatnika podatku od towarów i usług – jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywane będą czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem,
- zgłosić spółkę, jako płatnika składek na ubezpieczenie społeczne pracowników i innych osób wykonującej na jej rzecz pracę, którzy nie są wspólnikami (np. osoby zatrudnione na umowę zlecenia),
W dalszej kolejności należy:
- założyć firmowy rachunek bankowy, a następnie zgłosić do urzędowi skarbowemu,
- wyrobić pieczątki, wizytówki, itp.
Formularze, jakich należy użyć w poszczególnych etapach oraz koszty opłat i podatków przedstawiono w poniższej tabeli.
Etap | Formularze | Koszty |
---|---|---|
Zawarcie umowy spółki | Formularz PCC-1 – deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilno prawnych. | 0,5% od wartości wnoszonych do spółki wkładów |
Rejestracja wspólników w EDG | Formularz EDG-1 | – |
Rejestracja wspólników w KRS | Formularze KRS w zależności od podmiotu podlegającego rejestracji. |
Opłata sądowa w postępowaniu rejestrowym (zgłoszenie):
Opłata sądowa w postępowaniu rejestrowym (aktualizacja): 400 zł. |
Rejestracja podatnika VAT | Formularz VAT-R, Formularz VAT-R/UE – jeżeli spółka dokonywać będzie czynności opodatkowanych na terenie innych państw Unii Europejskiej |
170 złotych |
Zgłoszenie płatnika składek | Formularz ZUS-ZPA – zgłoszenie płatnika składek. Formularz ZUS-ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Formularz ZUS-ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego, wypełniane tylko jeżeli ubezpieczony jest zgłaszany wyłącznie do tego ubezpieczenia. |
– |